Registerutdrag enligt GDPR
Den här tjänsten kräver inloggningDu har rätt att få veta om kommunen behandlar personuppgifter som rör dig. Om kommunen behandlar dina personuppgifter har du också rätt att få ett registerutdrag som visar var och varför dina personuppgifter behandlas.
Du har rätt att få ett registerutdrag kostnadsfritt. Vill du begära fler registerutdrag har kommunen rätt att ta betalt för det.
För att begära registerutdrag kan du använda vår e-tjänst. Du kan bara begära registerutdrag för dig själv. När kommunen tagit emot din begäran kommer du att få svar inom en månad och registerutdragen kommer att lämnas till dig i e-tjänsten. Du kommer att få ett automatiskt e-postmeddelande när kommunen har behandlat färdigt din begäran.
Registerutdraget omfattar som huvudregel inte personuppgifter i handlingar som inte är färdigställda eller i minnesanteckningar.
Din begäran om registerutdrag kommer att diarieföras och gallras efter två år.
Särskilt om registerutdrag gällande barn
Begäran om registerutdrag för barn kan göras av dess vårdnadshavare eller barnet själv. När det gäller barns registerutdrag ska reglerna om sekretess beaktas. Det kan betyda att vårdnadshavare inte har rätt att ta del av ett fullständigt registerutdrag.
Är du ställföreträdare åt någon?
Som legal ställföreträdare kan du begära registerutdrag åt din huvudman, om huvudmannen inte kan göra det själv. Då behöver vi ha ett bevis på att du har rätt att för huvudmannens räkning begära ett registerutdrag. En handling som visar att du är behörig kan laddas upp i e-tjänsten.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer
Att kommunen ska kunna hantera begäran om registerutdrag.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- 2 år
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Vid användandet av våra e-tjänster samlar vi automatiskt in IP-adress. Vid användandet av e-tjänst som kräver inloggning och signatur samlar vi även in ditt personnummer per automatik
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringLämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida ( https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips ) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@kumla.se
Servicecenter
servicecenter@kumla.se
019-58 80 00
Följande behövs för e-tjänsten
- Dokumentation som styrker om man är ställföreträdare, t.ex. god man
- Inloggning med e-legitimation
- Samtycke från båda vårdnadshavare vid begäran för barn