Ansökan om inackorderingsbidrag vid gymnasiestudier
Den här tjänsten kräver inloggningAnsökan om inackorderingsbidrag vid gymnasiestudier
Inackorderingsbidrag är ett ekonomiskt stöd för dig som studerar på annan ort. Bidraget kan beviljas fram till och med det första kalenderhalvåret det år du fyller 20.
Stödet omfattar kostnader för boende, fördyrat uppehälle samt resor mellan studieorten och hemmet. Det kan inte beviljas för gymnasieutbildningar som erbjuds i Kumla, Örebro eller Hallsbergs kommun.
För att din ansökan ska kunna behandlas måste du skicka in intyg på att du har bostad på studieorten, till exempel hyreskontrakt, hyresavi, köpekontrakt eller motsvarande.
Undantag – bidrag lämnas inte till:
- Elever som tagits emot i andra hand till ett nationellt program (16 kap. 47 § skollagen).
- Elever som antagits enligt 17 kap. 19 § andra stycket skollagen.
- Elever på Rh-anpassad utbildning.
- Utlandssvenska elever som får inackorderingstillägg enligt studiestödslagen (1999:1395).
Du som studerar på en fristående gymnasieskola, fristående anpassad gymnasieskola eller folkhögskola ska ansöka om inackorderingstillägg från CSN.
Handläggning
Ansökningar som gäller kommande läsår behandlas i samband med läsårsstart. Beslut kan därför förväntas i början av höstterminen, även om ansökan skickats in under våren. Ansökningar som gäller innevarande läsår handläggs löpande och beslut meddelas normalt inom några veckor.
Utbetalning
Utbetalning sker den 27:e varje månad, med start i september. Bidraget betalas ut för 4,5 månader under hösten och 5,5 månader under våren.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Nämnden kommer behandla personuppgifterna du lämnar i syfte att kunna handlägga ansökan om inackorderingsbidrag.enligt skollagen.
Vi kommer behandla dina personuppgifter med stöd av allmänna dataskyddsförordningen och artikel 6.1 c och 6.1 e.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
3 år
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Uppgifterna du lämnar kommer behandlas av Nämnd för livslångt lärande i Kumla kommun som du enklast når via servicecenter, 019-58 80 00 eller servicecenter@kumla.se.
Kumla kommun har ett dataskyddsombud som du enklast kontaktar genom att mejla dataskyddsombud@kumla.se eller ringa 019-58 80 00. Dataskyddsombudet har som uppgift att bland annat kontrollera att kommunen följer EU:s dataskyddsförordning, som gäller som lag i Sverige och har ersatt personuppgiftslagen(PUL), och att samarbeta med Datainspektionen som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter.
Du har rätt att begära att kommunen rättar dina personuppgifter om de är felaktiga, att kommunen raderar dina personuppgifter eller att invända mot att personuppgifterna behandlas. Kommunen har dock rätt att under vissa förutsättningar inte tillmötesgå din begäran. Du har även rätt att få bekräftelse på om dina personuppgifter behandlas, vilka personuppgifter det är och viss annan information knuten till det, så kallat registerutdrag. För att begära registerutdrag kan du använda vår e-tjänst som du når via www.etjanst.kumla.se, skriv register i sökrutan så dyker den upp. Du kan bara begära registerutdrag för dina egna personuppgifter.
Om du anser att nämnden behandlar dina personuppgifter felaktigt, utan rättslig grund eller om du har andra frågor kring nämndens behandling av dina personuppgifter så har du rätt att lämna klagomål till Datainspektionen.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Nämnd för livslångt lärande
livslangtlarande@kumla.se
Servicecenter
servicecenter@kumla.se
019-58 80 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Inackordering
- Kontaktuppgifter
- Betalningsmottagare
- Bilagor till ansökan
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in