Anmäla oro för barn/ungdom
Anmälan
Vissa myndigheter och yrkesverksamma är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om eller misstänker att ett barn eller en ungdom far illa. Även privatpersoner som får kännedom om eller misstänker att ett barn eller en ungdom mår dåligt bör anmäla detta till socialnämnden. Om du skickar in en anmälan via e-tjänsten under kväll, natt och/eller helg hanteras den nästkommande arbetsdag. Använd inte e-tjänsten vid akut oro utanför kontorstid. Vid akut fara kontakta 112.
För skyndsam hantering av anmälan, gör så här;
Vardagar kl. 8.00 - 16.30, använd e-tjänsten. Vissa dagar stänger vi klockan 13.00. Se vilka dagar vi stänger tidigare här: Akut hjälp - Kumla kommun Upplever du akut oro efter kl. 13.00 dessa dagar, ring socialjouren på 019-21 41 05. Annars vänta till nästkommande vardag med ditt ärende.
Vid akut oro under kvällar, nätter eller helger, ring socialjouren på 019-21 41 05.
Vad händer med min anmälan?
Efter att en anmälan inkommit gör socialtjänsten en bedömning om hur man ska gå vidare med uppgifterna i anmälan. Som privatperson har du inte möjlighet att få information om denna bedömning eller få återkoppling på hur socialtjänsten hanterar anmälan. Om din oro kvarstår efter att du har anmält bör du göra en ny anmälan. All personal inom socialtjänsten arbetar under sekretess och inga uppgifter lämnas ut till obehöriga. Om du använder e-tjänsten kan du välja att inte uppge namn samt kontakt- och adressuppgifter. IP-adressen samlas in automatiskt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år - Ifall anmälan INTE leder till placering
- För evigt - Ifall anmälan leder till placering
- För evigt - Ifall anmälan leder till ärende som sparas i forskningssyfte
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Dina personuppgifter kan komma att behandlas av handläggare, utförare, uppdragstagare, landsting, polis, skola, försäkringskassan, skatteverket, domstol och som allmän handling.
Övriga upplysningar
Vid användandet av våra e-tjänster samlar vi automatiskt in IP-adress. Vid användandet av e-tjänst som kräver inloggning och signatur samlar vi även in ditt personnummer per automatik
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida ( https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips ) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialnamnd@kumla.se
Servicecenter
servicecenter@kumla.se
019-58 80 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Har du läst informationen?
- Dina uppgifter
- Lämna information
- Förhandsgranska
- Skicka in